بسم الله الرحمن الرحیم مقدمه : از دلایلی که اهل سنت و خاصه وهابیون ، برای اثبات کفر شیعه به آن استناد میکنند ، لعن صحابه است ؛ آنان ادعا میکنند که شیعیان تمامی صحابه را لعن کرده و اگر کسی ، یکی از اصحاب رسول خدا (صلى الله علیه وآله) را لعن نماید ، به آن حضرت جسارت کرده است و کسی که به ایشان جسارت نماید ، کافر و مستحق قتل است !!! شگفت آور این است که فقهای اهل سنت در بسیاری موارد فتوى دادهاند که اگر کسی به ابوبکر و عمر دشنام داد مستحق قتل است ، ولی نسبت به کسی که علی بن أبی طالب (علیهالسلام) را لعن کند نه تنها چنین حکمی ندادهاند ، بلکه بسیاری از کسانی که به امیر مومنان دشنام داده و یا با حضرت جنگیدهاند ، در نزد اهل سنت مورد وثوق و احترام و اعتماد هستند ! سخنان علمای اهل سنت در مورد شیعه و سب صحابه : در ابتدا سخن عدهای از علمای اهل سنت و وهابیت را در این زمینه نقل میکنیم : ابن تیمیه : او میگوید : لا ریب أنه لا یجوز سبّ أحد من الصحابة لا علی ولا عثمان ولا غیرهما، ومن سب أبا بکر وعمر وعثمان فهو أعظم اثما ممن سب علیاً . وإن کان متأولا فتأویله أفسد من تأویل من سب علیاً ، وإن کان المتأول فی سبهم لیس بمذموم لم یکن اصحاب معاویة مذمومین، وإن کان مذموماً کان ذم الشیعة الذین سبوا الثلاثة أعظم من سب الناصبة الذین سبوا علیاً وحده، فعلى کل تقدیر هؤلاء أبعد عن الحق. منهاج السنة النبویة ج 4 ص 46 ، اسم المؤلف: أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیة الحرانی أبو العباس الوفاة: 728 ، دار النشر : مؤسسة قرطبة - 1406 ، الطبعة : الأولى ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم شکی نیست که سب هیچ یک از صحابه جایز نیست ؛ نه دشنام به علی و نه عثمان و نه غیر آن دو ؛ و کسی که به ابوبکر و عمر و عثمان دشنام دهد ، گناه او بیشتر از کسانی است که به علی دشنام میدهند ! و اگر برای کار خود توجیهی داشته باشد ، توجیه او باطلتر از توجیه کسانی است که به علی دشنام میدهند ! و کسانی که برای این دشنام دادن به آنها توجیهی داشتهاند ، مورد نکوهش نیستند . لشکریان معاویه مورد نکوهش نیستند ؛ و اگر برای آنان نکوهشی باشد ، نکوهش شیعه که به خلفای ثلاثه دشنام میدهند ، بیشتر از ناصبی است که تنها به علی دشنام میدهد ! در هر صورت کسانی که به خلفای ثلاثه دشنام میدهند از حق دورتر هستند ! احسان الهی ظهیر : او در کتاب الشیعة واهل البیت میگوید : علی بن أبی طالب الذی لا یرضى أن یشتم اهل الشام ومحاربه معاویة بن ابی سفیان ویمنع صحبه عن ذلک ، هل یتوقع منه انه یرضى بلعن اهل المدینة ، مدینة النبی (ص)، وشتم اصحاب النبی ورحمائه واصهاره؟ الشیعة وأهل البیت ص 211 علی بن ابی طالب که راضی نمیشد به اهل شام و دشمنانش معاویة بن ابی سفیان دشنام داده شود ، و جلوی این کار را میگرفت ، آیا میتوان از او توقع داشت که به لعن اهل مدینه ، مدینه رسول خدا (صلى الله علیه وآله) و دشنام به اصحاب ایشان و دوستدارانش و بستگان سببی (داماد و پدرزن) آن حضرت راضی شود ؟ دکتر ناصر القفاری : دکتر ناصر القفاری عضو هیئت تدریس دانشگاه محمد بن سعود مینویسد : اعترفت کتب الشیعة أنّ ابن سبأ اوّل من أظهر الطعن فی ابی بکر وعمر وعثمان والصحابة وتبرأ منهم، وادعى انّ علیاً أمره بذلک وأراد علیّ قتله لطعنه فی الصحابة اصول مذهب الشیعة 2 : 768، (ط. الثالثة: 932، عبد الله الجنید ـ حوار بین السنة والشیعة : 50 ـ 52 ، عن المقالات والفرق : 20 کتابهای شیعه اعتراف کرده است که ابن سبا ، اولین کسی بود که به ابوبکر و عمر و عثمان و صحابه ایراد گرفته و از آنان بیزاری جست ؛ و ادعا کرد که علی او را به این کار دستور داده است ؛ علی نیز خواست او را به خاطر اشکال گرفتن به صحابه بکشد ! دکتر مصطفی حلمی : دکتر مصطفى حلمی ، استاد فلسفه در دانشگاه ام القری مکه ، میگوید : تصرّ ایران على سب الصحابة ، وفی مقدمتهم ابو بکر وعمر وعثمان ، وعدم الاعتراف بشرعیة خلافتهم. نظام الخلافة ص 8 ایران اصرار بر دشنام به صحابه دارد ، و پیشاپیش همه آنها ، ابوبکر و عمر و عثمان هستند ؛ همچنین ایران اصرار بر قبول نکردن مشروعیت خلافت آنها دارد . دکتر محمد أمحزون : دکتر محمد امحزون ، استاد تاریخ اسلامی در دانشگاه مولى إسماعیل شهر مکناس مغرب میگوید : ومن بدع الشیعة العقدیة شتم الصحابة وسبّهم ، بل وتکفیرهم الذی أصبح من لوازم اصول مذهبهم . ویرجع ذلک حسب زعمهم لمخالفة الصحابة النص المزعوم على إمامة علیّ وبذلک یکفّرون الصحابة بترکهم بیعة علیّ (رضی الله عنه) ویتبرأون منهم إلا نفراً قلیلا. تحقیق مواقف الصحابة فی الفتنة 2 : 283 ، 338.، رسالة الدکتورة للدکتور محمد أمحزون، جامعة محمد الأوّل ـ المغرب، کلیّة الآداب والعلوم الانسانى، بإشراف الدکتور فاروق حمادة. یکی از بدعتهای عقیدتی شیعه ، دشنام و بدگویی از صحابه و حتی تکفیر آنها است ، که یکی از لوازم اصول دین آنها شده است ! و علت اینکار به گمان آنها ، مخالفت صحابه با سخن رسول خدا در مورد امامت علی است و به همین سبب ، صحابه را به خاطر بیعت نکردن با علی تکفیر میکنند و از عموم آنها جز گروهی اندک بیزاری میجویند . همچنین در جای دیگر میگوید : السبّ المذکور هو ما اصبح یسمیه البعض فی العصر الحاضر بالنقد العلمی لتأریخ الصحابة ، وهو بعینه السبّ الذی سبّ به السبئیة والروافض والخوارج والمعتزلة والزنادقة اصحاب رسول الله (ص) وهو السبّ الذی دسه الرواة الکذابون خصوصاً الشیعة. همان مصدر ج 1 ص 142 این دشنام ، همان چیزی است که در عصر ما آن را نقد علمی تاریخ صحابه مینماند ! و این همان دشنام است که طرفداران عبد الله بن سبا و روافض و خوراج و معتزله و زنادقه اصحاب رسول خدا (صلى الله علیه وآله) را به همین صورت دشنام میدادند ؛ و این همان دشنامی است که راویان دروغگو ، و به خصوص شیعه ، در میان روایات وارد کردند ! و نیز میگوید : عندما کثر سب الصحابة ـ من الشیعة ـ وضعت أحادیث فی فضلهم او فی فضل جمع منهم. همان مصدر ج 1 ص 54 هنگامی که دشنام به صحابه توسط شیعه زیاد شد ، عدهای در مقابل در فضیلت گروهی از صحابه یا همه آنها روایت جعل کردند ! دکتر غالب عواجی : دکتر غالب بن علی عواجی عضو هیئت تدریس دانشگاه اسلامی مدینه میگوید : انّ کتبهم مملوءة بالسب والطعن فی الصحابة ، لا یستثنون الاّ خمسة منهم ، وقیل سبعة عشر من مجموع ذلک العدد الضخم من الصحابة فرق معاصرة ج 1 ص 247 کتب شیعه پر است از دشنام و طعن به صحابه ، و جز پنج نفر و یا هفده نفر را از این مجموعه بزرگ از صحابه استثنا نمیکنند ! همچنین در جای دیگر مینویسد : لا فائدة للاسلام والمسلمین من شخص یدعی الاسلام ثم یلعن الصحابة ویکفرهم ویحکم علیهم بالردة. همان مصدر ج1 ص 171 کسی که ادعای اسلام دارد اما صحابه را لعن کرده و آنان را کافر دانسته و سپس حکم به ارتداد آنان میکند ، هیچ فائدهای برای اسلام و مسلمین ندارد . فتوای بن جبرین در مورد کفر شیعه : او که از بزرگترین علمای وهابی و از مفتیان عربستان سعودی بود ، میگوید : فالرافضة بلا شکّ کفّار لأربعة أدلة : الأول: طعنهم فی القرآن... . الثانی: طعنهم فی السنّة وأحادیث الصحیحین ، فلا یعملون بها ؛ لأنّها من روایة الصحابة الذین هم کفّار فی اعتقادهم، حیث یعتقدون أنّ الصحابة کفروا بعد موت النبی صلى اللّه علیه وسلم إلاّ علیّ وذرّیته ، وسلمان وعمّار ، ونفر قلیل ، أمّا الخلفاء الثلاثة، وجماهیر الصحابة الذین بایعوهم فقد ارتدّوا ، فهم کفّار ، فلا یقبلون أحادیثهم ، کما فی کتاب الکافی وغیره من کتبهم . الثالث : تکفیرهم لأهل السنّة... . الرابع : شرکهم الصریح بالغلّو فی علیّ وذرّیته ، ودعاؤهم مع اللّه. اللؤلؤ المکین من فتاوى فضیلة الشیخ ابن جبرین ص39. شیعیان ، بدون شک به چهار دلیل کافر هستند : 1- به قرآن اشکال وارد میکنند ! ... 2- به سنت و روایات صحیحین اشکال وارد کرده و به آنها عمل نمیکنند ! چون این روایات را صحابهای که در نظر آنها کافر هستند ، نقل کردهاند ؛ زیرا آنان اعتقاد دارند که همه صحابه بعد از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) کافر شدند ، جز علی و خاندان او و سلمان و عمار و گروهی اندک ؛ اما خلفای سهگانه و همه صحابه که با او بیعت کردند ، مرتد شدند ؛ و به همین سبب روایات آنان قابل قبول نیست ! همانطور که در کافی و غیر آن از کتب شیعه آمده است ! 3- اهل سنت را کافر میدانند !... 4- صریحا مشرک شده و در مورد علی و خاندان او غلو کرده و آنان را به همراه خدا میخوانند ! شیخ عادل کلبانی: شیخ عادل الکلبانی ، امام جمعه مسجد الحرام در مصاحبهای که با شبکه بی بی سی داشت ، عنوان کرده بود که : لا أستطیع أن أقول عن شخص یعلم مکانة أبی بکر رضی الله عنه، ثم یسبه و یتقرب إلى الله ببغضه و التحذیر منه و لعنه أنه مسلم، ... ، هذا لا شک فی کفره. من نمیتوانم بپذیرم کسی که جایگاه خلیفه اول را میداند ، او را ناسزا میگوید و با بغض و عداوت او، به خداوند تقرب میجوید و او را لعن میکند ، من به چنین فردی، نمیتوانم مسلمان بگویم و شکی در کفر او نیست.
من فردی هستم که خود را نوکر مهدی می نامم
عاشق مهدی اما دلش را خیلی شکستم امیدوارم
که منتقم آل عبا بیاید و از قاتلین مادر انتقام بگیرد
به امید آن روز صلوات...